Företag betalar via Faktura 10 dagar

Köpvillkor

 

Version 2019:1 gäller från och med 1 januari 2019
Dessa villkor gäller beställningar från www. profilbollen.se

  1. Priser och fraktkostnader
    Priserna på hemsidan är angett Ex-moms, samt angivet fritt vårt lager.
    Vid andra lagstadgade avgifter ändras våra priser i motsvarande utsträckning enligt de skatteregler som vid var tid gäller i Sverige. Vi reserverar oss mot eventuella skrivfel eller ändringar av tekniska data eller beskrivningar som är utanför vår kontroll. Tolkning och tillämpning av avtalet ska ske enligt svensk rätt.

Aktuella priser på produkter lämnas på profilbollens webbsida. Priserna anges i SEK  ex moms
Profilbollen äger rätt att ändra offererade priser utan föregående avisering.
Mellan profilbollen och kund gäller avtalat pris om inget annat särskilt överenskommits.
Frakt tillkommer på samtliga leveranser

  1. Order till utlandet
    Önskas order läggas till länder utanför Sverige och Danmark ber vi er kontakta kundtjänst.
  2. Betalningsalternativ
    Privatperson – Betalning med klarna

Företag faktura 10 dagar – För nya kunder gäller dock förskottsbetalning, vilket innebär att fakturan betalas när order är lagd.

  1. Leveranser
    Fraktkostnad tillkommer vid utcheckning av varukorgen. Vanligtvis sker våra leveranser med DHL. Vi tar inget ansvar för DHL leveranstider och/eller hantering. Reklamation för leveransskador ska ske i samband med mottagande av försändelsen.
    Det är viktigt att du säkerställer att ditt paket är oskadat när du får det. Om ditt paket är skadat, be ombudet göra en notering om skadan vid utlämning eller säg att du inte vill ta emot paketet pga. skadan. Eventuell transportskada ska anmälas omgående till profilbollen 035-107650.
    Leveranstiden är vanligtvis inom 5 dagar. Om varan som du har beställt inte finns i lager kontaktar vi dig så att du får ett leveransbesked.
    Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.
  2. Paket som inte hämtas ut
    Har du ett levererat paket som du inte hämtat ut skickas det tillbaka till oss. Om vi får tillbaka paket som ej blivit utlösta från DHL debiteras en kostnad av 300 kr, för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringskostnader. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.
  3. Ångerrätt och öppet köp i 14 dagar
    Ångerrätten och öppet köp gäller ej för kundanpassade produkter, så som bollar med eget tryck.
  4. Reklamation
    Om levererad vara ej motsvarar det godkända korrekturet så kan varan reklameras, kontakta då profilbollen
  5. Beställning och orderbekräftelse
    Genom att genomföra ett köp hos profilbollen accepterar du dessa Allmänna Försäljningsvillkor. Genom att acceptera villkoren förbinder du dig att följa villkoren i sin helhet, samt godkänner behandling av dina personuppgifter enligt nedan.
    Vid orderläggning skickas en mottagningsbekräftelse rubricerad ”Tack för din beställning” via e-post. Denna mottagningsbekräftelse utgör information om innehållet i beställningen. Bindande avtal kommer till stånd vid orderbekräftelse till kunden.
  6. Sekretess och säkerhet personuppgifter
    Genom att genomföra en beställning på profilbollens hemsida samtycker du till att profilbollen behandlar dina personuppgifter för de ändamål och på de villkor som framgår av vår integritetspolicy.

 

Privatpersoner betalar med Klarnas Betalningslösningar

Faktura

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått din beställning.

  • Få alltid din beställning innan du betalar
  • Betalningstid – alltid minst 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning**

Betalningsvillkor

Kredittiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum. Näringsidkare kan, när det så anges i kassan, erbjudas en kredittid på 30 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas i samband med leveransen.

En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Om du tidigare valt att ansluta dig till tjänsten Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura.

Kreditprövning

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Omvandling av faktura till en flexibel delbetalning

När du har fått hem din faktura kan du, i stället för att betala hela fakturan på en gång, erbjudas att betala in ett lägre belopp och på så sätt ansöka om att göra om din faktura till en flexibel delbetalning. Detta innebär att du betalar i din egen takt med minst 50 kr per månad. Den effektiva räntan vid ett köp om 10 000 kr, 29 kr i månatlig administrativ avgift, 19,90% i rörlig ränta och betalning över 12 månader är 29,22%. Varje delbetalning blir då 955 kr per månad och din totalkostnad blir 11 458 kr.

För omvandling av din faktura till en flexibel delbetalning gäller följande allmänna villkorHär hittar du även information om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.

Personuppgiftshantering

Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation, kundanalys, kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling, inklusive överföring till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EES-området. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Se Klarnas dataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling.

* Gäller konsumentköp och ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.

** Delbetalning erbjuds för närvarande bara privatpersoner.

Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna på 08- 120 120 10 Mån-Tors mellan 08.00 – 20.00, fredagar 08.00-18.00 och helger 10.00 – 17.00. Om det skulle uppstå en tvist mellan dig och Klarna som vi inte lyckas lösa kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm, tel.:+46 (0)8-508 860 00.

Delbetalning

Du kan ansöka om att betala i din egen takt eller betala ett fast belopp per månad. När du delbetalar med Klarna gäller alltid följande:

  • Du får hem varan innan du betalar
  • Du samlar alla dina köp på en månadsfaktura
  • Du betalar i din egen takt eller ett fast belopp per månad

Konto – betala i din egen takt

Du betalar valfri summa per månad. Det lägsta belopp du kan betala är 1/24 av beloppet som återstår och inte mindre än 50 kr varje månad. Du kan när du vill betala hela det återstående beloppet. En administrationsavgift om 29 kr i månaden tillkommer på fakturan.

Exempel: Vid ett köp om 10000 kr är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande nominella årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Fast delbetalning

Fast delbetalning från Klarna innebär att du delar upp din betalning på 6, 12 eller 24 månader (och hos vissa butiker t.o.m. 36 månader). Du vet från början vilken din månadskostnad blir – och du vet när du har betalat klart.

Länk till Klarnas Allmänna villkor.

Länk till Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation.

Ansökan och accept

Om Klarna godkänner din ansökan om delbetalning kommer beloppet att läggas till ditt befintliga Klarna Konto. Om Klarna godkänner din ansökan och du inte redan har ett Klarna Konto kommer vi att skicka en bekräftelse till dig. När du har fått din bekräftelse har du ett Klarna Konto.

Klarna förbehåller sig rätten att neka din ansökan om delbetalning.

Kreditprövning och personuppgiftshantering

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation, kundanalys, kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling, inklusive överföring till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EES-området. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Se Klarnasdataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling.

Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna på 08- 120 120 10 Mån-Tors mellan 08.30 – 20.00, fredagar 08.30-17.00 och helger 10.00 – 17.00. Om det skulle uppstå en tvist mellan dig och Klarna som vi inte lyckas lösa kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm, tel.:+46 (0)8-508 860 00.

Klarnas kortvillkor

VÄNLIGEN LÄS IGENOM VILLKOREN INNAN DU ANSÖKER OM DITT KLARNA-KORT.

 

1. Definitioner

‘App’ – Vår applikation som du kan ladda ned till din enhet och som ger dig tillgång till Klarnas kundportal.

Bankdag’ – Måndag till fredag med undantag för svenska helgdagar.

‘Betalningsorder’ –  En order från dig till oss om att en transaktion ska genomföras.

‘CVV’ – En tresiffrig säkerhetskod placerad i fältet för signatur på baksidan av kortet.

‘du’, ‘din’ –  Kortinnehavaren.

Digital plånbok’ – en tjänst eller enhet där individer kan registrera eller spara betalkortsuppgifter för att genomföra betalningar.

EES’ – Det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet som för närvarande omfattar samtliga länder inom Europeiska unionen samt Island, Norge och Liechtenstein.

‘Företag’ – En näringsidkare som är ansluten till VISA och som inte begränsas av avsnitt 4.2.

‘Klarna kundportal’ – Din kundportal som är tillgänglig på vår hemsida och/eller i vår App där du kan hitta information om ditt Köputrymme, din köphistorik, månadsfaktura och övrig information eller tjänster kopplade till ditt Kort. Du kan även betala för dina köp i Klarnas kundportal.

‘Kontaktlös’ –  En betalningsfunktion som ger till möjlighet att betala genom att hålla ditt kort mot en kortterminal (kontaktlös kortterminal).

Kort’ – Klarna-kort utgivet av Klarna Bank AB (publ) enligt dessa villkor som består av ett fysiskt kort med en fast CVV-kod och digitala kortuppgifter. Du har också möjligheten att skapa CVV-koder för engångsbruk i Klarnas kundportal för att använda kortet utan tillgång till det fysiska kortet.

Kortinnehavare’ – Avser den fysiska person som ingår detta avtal med Klarna.

‘Kortnummer’ – Det kortnummer som anges på framsidan av ditt kort.

‘Kortvillkor’ – Detta avtal mellan dig och Klarna, som varierar från tid till en annan.

Köputrymme’ – Den funktion i Klarnas kundportal som indikerar din utgiftsstatus och köpförmåga vid varje given tidpunkt, som närmare beskrivs i avsnitt 5.

‘Personliga behörighetsfunktioner’- Personligt anpassade funktioner som vi eller annan betaltjänstleverantör tillhandahåller eller godtar för autentiseringsändamål t.ex. användning av personlig kod såsom PIN-kod, Mobilt Bank ID, biometriska kännetecken etc.

‘Transaktion’–  En åtgärd som initieras av dig eller av betalningsmottagaren på dina vägnar för placering, överföring eller uttag av medel.

‘vi’, ‘oss’, ‘vår’ eller ‘Klarna’ – Klarna Bank AB (publ), en svensk bank registrerad under organisationsnummer 556737-0431 med huvudkontor på Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sverige.

‘Webbsida’ – www.klarna.se.

‘Återbetalningsalternativ’– De tillgängliga betalningsalternativ för att återbetala skuld hänförlig till användningen av kortet i enlighet med vad som anges i detta avtal.

 

2. Allmän information

2.1. Dessa Kortvillkor reglerar användningen av ditt Kort. Ditt Kort är ett betalkort utgivet av Klarna. Klarna är en svensk bank med säte i Stockholm som står under Finansinspektionens tillsyn, Box 7821, 10397 Stockholm, institutnummer 41538. Du hittar information om vårt tillstånd på Finansinspektionens hemsida.

2.2. Genom att använda nedladdningsfunktionen kan du ladda ned Kortvillkoren innan du ansöker om Kortet. Under avtalets löptid finns Kortvillkoren tillgängliga i Klarnas kundportal och på din begäran skickar vi dem till dig via e-post.

2.3. Kortet kan användas för betalning till Företag enligt dessa Kortvillkor. Kortanvändningens syfte och art presumeras vara betalning för varor och tjänster. När du använder ditt Kort uppstår en fordran som du kan reglera beroende på valt Återbetalningsalternativ och i övrigt enligt Kortvillkoren.

2.4. Kortvillkoren är skrivna och tillgängliga på svenska och vi förbinder oss att kommunicera med dig avseende alla aspekter av ditt Kort på svenska. Vi kan komma att kommunicera med dig via brev, e-post, textmeddelanden och/eller App-notifieringar för att skicka dig meddelanden eller information om ditt Kort eller dessa Kortvillkor. Vid misstanke om obehörig användning eller säkerhetsrisk kan vi kontakta dig via telefonsamtal eller textmeddelande. Du förbinder dig att hålla dina kontaktuppgifter uppdaterade i Klarnas kundportal.

2.5. I Klarnas kundportal kan du se vilka, om några, ytterligare kommunikationsmedel som finns tillgängliga. Där kan du också anmäla dig till en sådan tjänst. Kommunikation, meddelanden och information på din begäran som överstiger, skickas mer frekvent eller genom andra kommunikationsmedel än vad som anges häri kan vara föremål för en avgift. Eventuell avgift för en sådan tjänst kommer att meddelas i Klarnas kundportal.

 

3. Ansökan och mottagande av ditt Kort

3.1. Du ansöker om ditt Kort i Klarnas kundportal. För att ansöka om ett Kort måste du vara minst 18 år och bosatt i Sverige. Ansökan om Kort sker i Klarnas kundportal efter att du har identifierat dig med hjälp av Mobilt BankID eller annan tillämplig identifieringsmetod. Vi behandlar din ansökan och informerar dig i Klarnas kundportal om din ansökan har blivit godkänd. Som en del av din ansökan kan Klarna komma att göra en kreditprövning. Om en kreditupplysning inhämtas i samband med kreditprövningen kommer du att få en kopia på kreditupplysningen per post.

3.2. Du intygar att informationen du lämnar under registreringen och identifieringen är aktuell, fullständig och korrekt.  Du ska endast uppge dina egna uppgifter. Du garanterar vidare att du har rättshandlingsförmåga att ingå detta avtal och att du inte agerar på uppdrag någon annan person. Om den informationen du tidigare lämnat ändras, förpliktar du dig att informera oss om ändringen så snart som möjligt och på vår begäran ge in stödjande dokumentation.

3.3. I samband med att din ansökan godkänns kommer du att få tillgång till ditt Kortnummer tillsammans med engångs-CVV samt Kortets giltighetstid i Klarnas kundportal. Denna information möjliggör betalning med ditt Kort utan att du behöver tillgång till det fysiska Kortet.

3.4. Ditt fysiska Kort kommer att skickas till den adress du valt som din leveransadress i Klarnas kundportal. När du mottar ditt Kort ska du skriva under det omedelbart. Det fysiska Kortet, inklusive kortinformationen i Klarnas kundportal, kommer vara aktiverat och redo att användas.

3.5. Du väljer PIN-kod i Klarnas kundportal. Du bör se till att koden inte har något samband med dig, såsom ditt telefonnummer eller födelsedatum; är en del av de uppgifter som är tryckta på Kortet; består av samma siffror eller är identisk med en tidigare vald PIN-kod. Om du glömmer din PIN-kod kan du hämta den i Klarnas kundportal.

 

4. Kortanvändning

4.1. Kortet används för betalning av köp till Företag i Sverige och utomlands som accepterar Visa.

4.2. Kortet får inte användas för vissa typer av tjänster och/eller hos Företag som erbjuder vissa typer av tjänster såsom till exempel (i) kontantuttag, (ii) Transaktioner som involverar föremål som direkt kan omvandlas till kontanter som exempelvis elektronisk överföring av postanvisning; utländsk valuta, postanvisningar och resecheckar; hasardspel inklusive lotteri, statligt ägda lotterier, onlinekasinon, spelmarker för kasinospel, hästkapplöpning utanför galopp- eller travbana, häst- eller hundkapplöpning och annan vadslagning vid tävlingsbanor, (iii) eskort och liknande tjänster.

4.3. Kortet får inte användas i olagligt syfte vilket omfattar köp av varor och tjänster som är förbjudna enligt tillämplig lag.

4.4. Du kan använda Kortet för Kontaktlösa Transaktioner upp till fn. 200 kronor i Sverige. Notera att beloppsgränser kan skilja sig åt mellan länder eller från en tid till en annan och att Företag kan begära att du av säkerhetsskäl använder Kortets chip tillsammans med din PIN-kod. För Transaktioner över denna beloppsgräns måste du godkänna Transaktionen på annat sätt.

 

5. Användning i Digitala plånböcker

5.1 Du kan registrera ditt Kort i en eller flera Digitala plånböcker där leverantörer av Digitala plånböcker erbjuder den möjligheten.

5.2 Vi kommer då att skapa ställföreträdande kortuppgifter för ditt Kort. Det betyder att den digitala versionen av ditt Kort kommer att ha ett annat kortnummer än ditt fysiska Kort, som är kopplat till ditt ursprungliga Kortnummer. Det innebär inte att du får ytterligare ett Kort.

5.3 Installera eller använd inte en icke-auktoriserad version eller modifiering av din enhets (t.ex. mobiltelefon) operativsystem om du använder ditt Kort i en Digital plånbok, eftersom det medför ökad risk för obehörig tillgång till din enhet, för stöld av din information eller för att obehöriga transaktioner genomförs. Radera all din information från din Digitala plånbok när du byter enhet.

5.4 Vi har rätt att sluta samarbeta med vissa leverantörer av Digitala plånböcker, och rätt att sluta tillåta eller möjliggöra användning av vissa typer av kort i Digitala plånböcker. Om så är möjligt kommer vi att i rimlig tid informera dig om detta.

5.5 Du kan när som helst ta bort ditt Kort från en Digital plånbok genom att trycka på lämplig knapp, länk eller motsvarande i den Digitala plånboken, eller genom att kontakta kundtjänst. I så fall godkänner du att vi fortsätter behandla och genomföra eventuella utestående Transaktioner med ditt Kort.

5.6 Klausul 4.4 gäller inte Kontaktlösa Transaktioner med hjälp av en Digital plånbok på din enhet.

 

6. Köputrymme

6.1. Det finns ingen på förhand bestämd köpgräns på ditt Kort. Istället bestäms ditt Köputrymme av Klarna på grundval av dina samtliga utgifter hos oss och din ekonomiska situation. Vänligen notera att ditt betalningsbeteende kan komma att påverka din förmåga att betala med ditt Kort.

6.2. Du har möjlighet att få en indikation om din gällande utgiftsstatus och din möjlighet att göra ytterligare köp vid varje enskilt tillfälle genom funktionen Köputrymme i Klarnas kundportal. Där kan du även testa din köpförmåga genom att testa ett belopp som motsvarar ditt avsedda köp.

 

7. Godkännande av en Transaktion

7.1. När du använder ditt Kort måste du godkänna varje Transaktion. En Transaktion är godkänd om du samtyckt till utförande av Transaktionen genom att göra dina kortuppgifter tillgängliga för ett Företag. Detta kan ske genom läsning av Kortets chip eller magnetremsa, genom att hålla ditt Kort mot en Kontaktlös kortterminal, genom att lämna kortinformation (Kortnummer, giltighetstid och CVV) muntligen eller skriftligen eller på annat sätt enligt nya tekniska lösningar.

.2. Om ytterligare åtgärd krävs, såsom knapptryckning, angivande av kod såsom PIN-kod, lösenord, eller annan personlig kod, signatur, biometriskt kännetecken som fingeravtryck, ansiktsigenkänning eller liknande, eller på annat sätt enligt anvisningar som ges av Företaget, är Transaktionen inte godkänd såvida du inte genomför en sådan åtgärd.

7.3. För att utföra en serie av Transaktioner måste du endast godkänna den första Transaktionen. Detta godkännande omfattar de senare Transaktionerna förutsatt att du har erhållit tydlig information om detta.

7.4. För det fall Transaktionens exakta belopp inte är känt vid tidpunkten då du ger ditt godkännande till genomförandet av Transaktionen reserveras endast det exakta beloppet du har godkänt. Efter det att vi mottagit Betalningsordern från Företagets bank belastar vi Kortet med köpbeloppet. Detta sker normalt en till två bankdagar efter det att du lämnat Betalningsordern till Företaget.

7.5. Du ansvarar för alla Transaktioner som du godkänner om inte annat anges i dessa villkor.

 

8. Återkallelse av Betalningsorder

8.1. Notera att du normalt sett inte kan återkalla en Betalningsorder efter att du har lämnat ditt godkännande till Transaktionen.

8.2. Du kan dock, enligt de villkor och inom den tid som du avtalat med Företaget, vända dig till Företaget vad gäller ännu inte genomförd enstaka eller serie av Transaktioner för att återkalla tidigare lämnad Betalningsorder avseende dessa.

 

9. Tidpunkt för mottagande av en Betalningsorder

9.1. En Transaktion initieras via ett Företag. När vi har mottagit din Betalningsorder debiteras ditt Kort med ett belopp som motsvarar Transaktionen. Detta sker normalt en till två bankdagar efter det att du initierat Betalningsordern men kan ta kortare eller längre tid. För betalningar inom EES är vi skyldiga att se till att beloppet är mottaget av Företagets betaltjänstleverantör inom en bankdag efter att vi ha mottagit Betalningsordern. För betalningar utanför EES skickar vi betalningen till Företagets betaltjänstleverantör så snart som möjligt. Vid retur ställer vi returbeloppet till ditt förfogande så snart som möjligt efter att Företagets bank överfört beloppet till oss.

 

10. Nekande av en Transaktion

10.1. Vi kan neka en Transaktion om:

10.1.1. du inte har godkänt Transaktionen enligt avsnitt 6 ovan;

10.1.2. vi anser att det föreligger en väsentlig ökad risk för att du eventuellt inte kan fullgöra ditt betalningsansvar;

10.1.3. användning av Kortet är i strid med dessa villkor, VISA:s regler, eller tillämplig lag; eller

10.1.4. vi har goda grunder att misstänka icke-godkänd eller bedräglig användning av Kortet.

10.2. Du meddelas om en nekad Transaktion via det berörda Företaget. Om möjligt kommer du bli informerad om orsaken till nekandet och förfarandet för att korrigera eventuella sakfel som föranledde nekandet såvida det inte förbjudet enligt lag.

 

11. Avgifter och växelkurser

11.1. Avgifter kopplade till Kortet, om några, meddelas i Klarnas kundportal. Tillämpliga avgifter och kostnader debiteras ditt Kort. För det Återbetalningsalternativ som valts av dig kan särskilda villkor och avgifter gälla.

11.2. Genomför du en Transaktion i en annan valuta än SEK växlas beloppet till SEK och vid växling gäller av oss tillämpad växelkurs. Växelkursen utgörs av en referensväxelkurs, som bestäms av Visa för detta ändamål och som gäller den bankdag Transaktionen kommer Visa tillhanda. Förändringar i växelkursen träder i kraft omedelbart. Information om referensväxelkursen lämnas av oss på din begäran. Du står eventuell valutarisk under tiden från köp till dess Transaktionen kommer Visa tillhanda. Detta gäller även köp i Sverige i annan valuta än svenska kronor. Information om Visas referensväxelkurs hittar du här.

 

12. Återbetalning

12.1.   När du ansöker om ditt Kort kan du välja hur du ska betala de Transaktioner du genomför med ditt Kort. Du kan antingen välja att betala dina korttranskationer med en kort räntefri kredit, så kallad Månadsfaktura, eller genom en kombination av faktura och ditt bankkonto genom autogiro.

12.1.1. Om du har valt att samla dina korttransaktioner på en Månadsfaktura kommer alla Transaktioner du gör med ditt Kort, oavsett om du gör köp i en fysisk eller onlinebutik, att samlas i en sådan Månadsfaktura i enlighet med de villkor som visas vid ansökan.

12.1.2. Om du väljer att betala dina korttransaktioner med en kombination av faktura och autogiro kommer pengarna att debiteras ditt bankkonto inom 1-2 bankdagar från det att Företaget har hanterat din order. Du kan ange ett belopp över vilket ett köp ska faktureras istället för att debiteras från ditt bankkonto i enlighet med de angivna villkoren.

 

13. Information om Transaktioner

13.1. Information om enskilda korttransaktioner visas i Klarnas kundportal. Om du särskilt begär det kan periodisk transaktionsinformation skickas eller göras tillgängligt minst en gång per månad via e-post eller i Klarnas kundportal i handling eller annan läsbar och varaktig form. Du uppmanas att omedelbart ta del av och granska den information om genomförda korttransaktioner som görs tillgänglig för dig. Kontakta oss om du inte erhållit ovanstående information trots att korttransaktioner skett föregående period.

 

14. Giltighetstid för Kort

14.1. Kortet gäller till utgången av det datum som anges på framsidan av Kortet. Om giltighetstiden har passerat kommer du inte kunna använda Kortet och inte heller kunna använda kortinformationen i Klarnas kundportal. Var vänlig besök Klarnas kundportal om du önskar ett nytt Kort.

 

15. Dina skyldigheter i förhållande till Kortet och Personliga behörighetsfunktioner

15.1. Du är skyldig att använda ditt Kort i enlighet med dessa villkor.

15.2. Kortet är personligt och du bör vidta erforderliga åtgärder för att skydda ditt Kort och dina Personliga behörighetsfunktioner mot obehörigt användande. Du bör exempelvis aldrig: låta någon annan använda ditt Kort; göra anteckning om PIN-koden eller förvara PIN-koden tillsammans med Kortet; avslöja PIN-koden eller annan säkerhetsinformation eller på annat sätt göra det tillgängligt för någon annan person. Registrera ditt Kort enbart i en Digital plånbok på din egen enhet.

15.3. Det är viktigt att du skyddar inloggning i Klarnas kundtjänstportal mot obehörig åtkomst genom att aldrig avslöja dina inloggningsuppgifter. Om Mobilt BankID eller annan personlig behörighetsfunktion finns lagrad på din mobila enhet måste du hålla god uppsikt över enheten och vid misstanke om obehörig tillgång spärra behörighetsfunktionen.

15.4. Vid förlust, stöld, missbruk eller annan obehörig användning av ditt Kort, är du skyldig att utan onödigt dröjsmål kontakta kundtjänst på 08-120 120 10 så snart du får vetskap om händelsen, för att rapportera den och, om nödvändigt, spärra ditt Kort. Du kommer att bli ombedd att förse oss med uppgifter för att vi ska kunna identifiera dig. Du har också möjlighet att spärra eller tillfälligt frysa ditt Kort i Klarnas kundportal.

 

16. Kortinnehavares återbetalning-, rättelse-  och ersättningsanspråk

16.1. Återbetalning vid obehöriga korttransaktioner

16.1.1. Om det har genomförts en obehörig Transaktion kommer vi återbetala det debiterade beloppet, tillsammans med eventuella avgifter, omedelbart och i alla händelser senast bankdagen efter att ha noterat eller underrättats om Transaktionen. Om vi har anledning att misstänka att Transaktionen är behörig kommer vi inte att återbetala beloppet utan istället skriftligen underrätta Finansinspektionen. Eventuell återbetalning sker därefter.

16.1.2. För det fall vi har betalat tillbaka ett belopp till dig och därefter fastställer att du inte hade rätt att återfå hela eller del av beloppet är du återbetalningsskyldig. Vi har då rätt att debitera ditt Kort med det aktuella beloppet.

 

16.2. Anspråk vid Transaktioner som inte genomförts eller genomförts bristfälligt eller sent

16.2.1. Om en Transaktion inte genomförts eller genomförts bristfälligt och dessa brister orsakats av oss, kan du begära omedelbar och fullständig återbetalning av det belopp som debiterats dig. Vi kommer att återbetala beloppet på ett lämpligt sätt och utan onödigt dröjsmål. Du kan dessutom kräva ersättning för eventuella avgifter eller ränta som du har förpliktats att betala till följd av att Transaktionen inte genomförts eller genomförts bristfälligt.

16.3. Ersättningsanspråk i andra fall

16.3.1. Utöver av vad som framgår av avsnitt 15.1 och 15.2 ansvar vi inte för skada om vi har varit normalt aktsamma. Vi ansvarar inte för indirekt skada om skadan inte orsakats genom Klarnas grova vårdslöshet.

 

16.4. Reklamation avseende obehöriga eller felaktigt utförda Transaktioner

16.4.1. Du ansvarar för hela beloppet av den obehöriga eller felaktigt genomförda Transaktionen om du inte utan onödigt dröjsmål från det att du får kännedom om den obehöriga eller felaktigt utförda Transaktionen, och senast 13 månader från Transaktionens debiteringsdag, underrättar oss härom och begär rättelse. Tidsfristen om 13 månader börjar endast gälla om vi lämnat information om Transaktionen inom en månad från den dag Transaktionen utfördes. I annat fall börjar tidsfristen löpa från den dag du fick informationen. Du är skyldig att vid reklamation lämna de uppgifter vi behöver för vår utredning. Vi kan kräva att du samarbetar med berörda myndigheter och på vår begäran inkomma med en polisanmälan.

 

16.5. Återbetalning av godkända Transaktioner som initierats av eller via en betalningsmottagare

16.5.1. Du har rätt till återbetalning från oss av en redan genomförd och godkänd Transaktion om Transaktionens exakta belopp inte angavs i samband med godkännandet av Transaktionen, och Transaktionens belopp överstiger det belopp som du rimligen kunde ha förväntat dig med hänsyn till ditt tidigare utgiftsmönster, dessa Kortvillkor och relevanta omständigheter. Rätt till återbetalning föreligger dock inte om skillnaden avseende beloppet beror på valutaväxlingskurs och den referensväxelkurs som vi tidigare avtalat om använts. Rätt till återbetalning gäller inte om betalningsmottagarens betaltjänstleverantör hör hemma utanför EES.

16.5.2.  Om du kan bevisa att ovanstående villkor är uppfyllda kan du begära återbetalning inom 8 veckor från den dag då beloppet debiterades. Vi ska inom 10 bankdagar från mottagandet av begäran återbetala hela beloppet eller ange skäl för att vägra återbetalning med uppgift om var du kan hänskjuta ärendet.

16.5.3. Du har inte rätt till återbetalning om du direkt till oss har godkänt att Transaktionen genomförs, och i förekommande fall, vi eller Företaget har tillhandahållit dig eller gjort information tillgänglig om den framtida Transaktionen via e-post, brev eller App-notifikation minst fyra veckor före betalningsdagen.

 

16.6. Ansvarsbegränsning

16.6.1. Vi är inte ansvariga för skada som beror på svensk eller utländsk lag, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott, lockout eller annan liknande omständighet. Förbehållet om strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om vi själva är föremål för eller vidtar sådan konfliktåtgärd.

16.6.2. För genomförandet av betaltjänster, ansvarar vi inte för skada som beror på osedvanliga eller oförutsägbara omständigheter som vi inte har något inflytande över och vars konsekvenser trots alla ansträngningar hade varit omöjliga att avvärja. Vi ansvarar inte heller då vi handlar i enlighet med tillämplig lag.

 

17. Kortinnehavarens ansvar vid obehöriga Transaktioner

17.1. Om en obehörig Transaktion har genomförts till följd av din underlåtenhet att skydda dina Personliga behörighetsfunktioner ansvarar du för högst 400 SEK.

17.2. Om en obehörig Transaktion har genomförts till följd av att du har brutit mot de förpliktelser som gäller för användning av Kortet och som närmare beskrivs i avsnitt 14 genom grov oaktsamhet, ska du ansvara för beloppet, dock högst 12 000 SEK. Har du handlat särskilt klandervärt ska du stå för hela förlusten.

17.3. För det fall stark kundautentisering inte har använts trots att det borde ha tillämpats, ansvarar du inte för beloppet för den obehöriga Transaktionen. Detta gäller dock inte om du genom svikligt förfarande har bidragit till den obehöriga Transaktionen.

17.4. Du ansvarar inte för något belopp som har belastat Kortet efter det att du anmält till oss att Kortet ska spärras. Detta gäller dock inte om du genom svikligt förfarande har bidragit till den obehöriga Transaktionen.

 

18. Reklamation av varor och tjänster

18.1. Ett Företag anslutet till Visa ansvarar mot dig för fel i vara eller tjänst. En sådan reklamation  ska därför i första hand riktas mot Företaget och inte mot oss. Du kan dock rikta en sådan reklamation till oss enligt Konsumentkreditlagen vid användning av Kortet om du har valt kredit som Återbetalningsalternativ. Du åtar dig att reklamera köpta varor och tjänster till Företaget, eller till oss när det är tillämpligt, inom skälig tid efter att du märkt eller borde ha märkt felet.

18.2. För det fall vi har betalat tillbaka ett belopp relaterat till din reklamation till dig och vi därefter fastställer att du inte hade rätt att återfå beloppet förbehåller vi oss rätten att debitera dig motsvarande belopp.

 

19. Villkorsändringar

19.1. Vi har rätt att ändra detta avtal, inklusive eventuella avgifter, genom att underrätta dig via e-post minst 2 månader innan ändringarna träder i kraft.

19.2. Du har rätt att avgiftsfritt säga upp avtalet närsomhelst under dessa två månader om du inte godkänner ändringarna av Kortvillkoren. För det fall du inte säger upp avtalet före den dag ändringarna träder i kraft ska du anses ha godkänt ändringarna och ändringarna kommer därmed bli tillämpliga på ditt avtal.

19.3. Ändringar av växelkurser kan tillämpas omedelbart och utan underrättelse i enlighet med avsnitt 11.2.

 

20.  Avtalets löptid och uppsägning

20.1. Detta avtal gäller tills vidare. Du kan när som helst säga upp avtalet kostnadsfritt med omedelbar verkan genom att kontakta oss.

20.2. Vi har rätt att säga upp detta avtal:

20.2.1. med 2 månaders uppsägningstid; eller

20.2.2. med omedelbar verkan av objektivt betingade skäl, exempelvis vid en väsentlig ökad risk för att du eventuellt inte kan fullfölja ditt betalningsansvar, om du förordnats en förvaltare, om du har gjort dig skyldig till ett väsentligt avtalsbrott, om vi har anledning att tro att du har använt Kortet bedrägligt eller för andra olagliga ändamål eller av säkerhetsskäl eller om vi är skyldiga att att göra så enligt lag eller på grund av våra avtalsförpliktelser gentemot tredje part.

20.3. Vi kan tillfälligt frysa ditt Kort med omedelbar verkan tills dess att det inte längre finns skäl för frysning eller avtalet har upphört av samma objektivt betingade skäl som anges ovan.

20.4. För det fall vi fryser eller säger upp ditt Kort informerar vi dig i förväg om det inte finns särskilda skäl mot det, i annat fall meddelar vi dig omedelbart därefter förutsatt att sådant meddelande inte bryter mot objektivt motiverade säkerhetsskäl eller är förbjudet enligt lag.

20.5. Eventuellt utestående saldo och/eller kostnader hänförligt till din användning av Kortet, oavsett om uppkommit före eller efter uppsägningstidpunkten, ska betalas av dig.

 

21. Ångerrätt

21.1. Du har rätt att frånträda detta avtal (ångerrätt) genom att lämna eller sända ett meddelande om detta till oss inom 14 dagar (ångerfrist). Ångerfristen börjar löpa den dag detta avtal ingås men tidigast den dag du har erhållit dessa villkor på ett varaktigt medium. För att nyttja din ångerrätt skickar du ett meddelande inom ångerfristen (t.ex. brev eller e-post) till: Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, telefon: +46 8 120 120 00, e-post: kund@klarna.se. Verkan av ångerrätt innebär att båda parter ska lämna tillbaka vad de tagit emot. Återbetalning ska ske inom 30 dagar. För dig börjar denna tid den dag du lämnade eller sände ditt meddelande om att avtalet frånträds, för oss när vi mottog ditt meddelande. Om du utnyttjar din ångerrätt är du inte heller bunden av anknytande avtal om tjänst som tecknats med anledning av detta avtal.

21.2. Frånträdandet av detta avtal påverkar inte eventuella köpeavtal med Företag. Dina rättigheter och skyldighet gentemot Företaget regleras av avtalet mellan dig och dem samt tillämplig lagstiftning. Ångerrätten påverkar inte enskilda Transaktioner, tjänster och motsvarande genom användande av Kortet som utförs under avtalet.

 

22. Behandling av personuppgifter

22.1. Det är viktigt för oss att att skydda din integritet och dina personuppgifter. I syfte att tillhandahålla dig Kortet delar vi del av din data med VISA. Se Klarnas dataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling.

22.2 Om du registrerar ditt Kort i en Digital plånbok kan vi komma att dela dina personuppgifter med leverantören av den Digitala plånboken.

 

23. Klagomålshantering

23.1. Klarna hanterar klagomål i enlighet med riktlinjer utgivna av Finansinspektionen (FFFS 2002:23) om klagomålshantering avseende finansiella tjänster till konsumenter. Klagomål avseende våra tjänster kan lämnas till Klarnas  tvistelösningsavdelning genom att skicka e-post rubricerat “Klagomål” till kund@klarna.se, via kontaktformuläret på Klarnas hemsida (www.klarna.se), via vår chatfunktion i Klarnas kundportal, eller genom att skicka ett brev med ordet “Klagomål” till Klarnas registrerade adress , Sveavägen 46, 111 34 Stockholm.

23.2. Om vi inte lyckas lösa tvisten kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som är en nämnd för alternativ tvistlösning. Adress: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, Sverige. Klarna är enligt lag skyldig att delta i ARN:s tvistlösningsförfarande. Information om hur du anmäler ett ärende till ARN samt värde- och tidsgränser finner du på ARN:s hemsida http://www.arn.se/. Du kan anmäla ditt ärende på något av Europeiska Unionens officiella språk via ODR-plattformen som tillhandahålls av Europeiska kommissionen. Du hittar ODR-plattformen på https://ec.europa.eu/consumers/odr/. Ärendet kommer därefter att överlämnas till ARN.

 

24. Övrigt

24.1. I den mån någon del av detta avtal inte skulle vara förenligt med tillämplig lag ska tillämplig lag ha företräde framför dessa villkor.

24.2. Du har inte rätt överlåta eller överföra några av dina rättigheter och skyldigheter under detta avtal utan att inhämta vårt godkännande. Vi äger rätt att utan ditt medgivande överlåta våra rättigheter och skyldigheter under detta avtal om vi underrättar dig om överlåtelsen.

24.3. Ingen tredje part som inte är part i detta avtal äger rätt att tillämpa ett villkor i detta avtal, med undantag för VISA eller dess närstående bolag som äger rätt att tillämpa ett villkor som ger dem en rättighet.

 

25. Tillämplig lag och domstol

25.1. På detta avtal ska svensk rätt vara tillämplig och tvister med anledning av dessa villkor prövas av allmän domstol.

 

26. Kontakta kundtjänst och spärranmälan

26.1. Önskar du hjälp kan du kontakta vår kundtjänst via www.klarna.se där öppettider och kontaktinformation anges. Kundtjänst för förlust och stöld av Kort finns tillgängligt 24 timmar om dygnet på Klarnas kundportal eller genom att kontakta kundtjänst på 08-120 120 10.

 

Senast uppdaterade 11 december 2018

Månadsfaktura

Månadsfaktura är en pågående tjänst som tillhandahålls av Klarna och som samlar alla köp du gör där du antingen väljer betalning med Månadsfaktura, Klarna Faktura eller Klarnakortet i en och samma faktura.

Den månatliga perioden baseras på förfallodagen, vilken du själv väljer när du ansluter dig till Månadsfaktura. Förfallodagen är den dag i månaden som du måste ha betalat din Månadsfaktura. 14 dagar före förfallodagen är sista dagen då nya köp adderas till din Månadsfaktura (“Brytdag”) och efterföljande dag (dvs. 13 dagar före förfallodagen) skickas fakturan. Om du exempelvis väljer den 28:e som förfallodag varje månad är sista dag då nya köp läggs till i Månadsfakturan den 14:e och din Månadsfaktura kommer att skickas den 15:e.

Månadsfakturaköp genomfört med ditt Klarnakort innan Brytdagen kommer att samlas på samma Månadsfaktura. Alla andra köp du gör med antingen Månadsfaktura eller Klarna Faktura kommer adderas till samma Månadsfaktura om varorna skickas eller om tjänsten gjorts tillgänglig för dig innan Brytdagen.

Om ett köp med Klarna Faktura skulle ha haft en senare förfallodag än den i Månadsfakturan kommer det köpet istället att läggas till nästkommande Månadsfaktura. Det innebär att du alltid åtminstone får samma kredittid som du skulle ha fått med vanlig faktura. Vissa butiker erbjuder längre än 14 dagars kredittid som standard vilket även beaktas i tjänsten för Månadsfaktura.

Tjänsten

Du ansluter dig till Månadsfaktura genom att välja Månadsfaktura som betalningsalternativ i kassan hos en butik eller i Klarnas kundportal på webben eller i appen. Tjänsten Månadsfaktura har en obegränsad löptid. Du kan när som helst avsluta tjänsten för Månadsfaktura i Klarnas kundportal eller genom att kontakta Klarnas kundtjänst. Din uppsägning träder i kraft omedelbart. För köp gjorda före men levererade efter din uppsägning kommer en Månadsfaktura för det köpet ändå att skickas.

Klarna har rätt att säga upp tjänsten vid tidpunkt som Klarna bestämmer, om (i) vi ger dig 2 månaders varsel; (ii) med omedelbart verkan av sakliga skäl, exempelvis vid försämring av din ekonomiska situation, om du tillförordnats en förvaltare, om vi har anledning att tro att du har använt, eller har för avsikt att använda, Månadsfaktura grovt oaktsamt eller för bedrägeri eller för annat olagligt syfte.

Din Månadsfaktura

Fakturan skickas 13 dagar före förfallodagen till din e-postadress. Den skickas även per vanlig post om du valt den tjänsten. Du har möjlighet att ändra din förfallodag i Klarnas kundportal. Ändring av förfallodag träder ikraft nästkommande månad.

Kostnader och Avgifter

En avgift på 29 kronor debiteras för varje Månadsfaktura oavsett antal köp. Så snart du gjort ett köp genom Klarna Faktura, Klarnakortet och/eller Månadsfaktura kommer vi automatiskt skapa en Månadsfaktura åt dig. För de månader du inte gör några köp genom Klarna Faktura, Klarnakortet eller Månadsfaktura kommer ingen avgift debiteras.

En betalningspåminnelse skickas vid utebliven betalning och en påminnelseavgift på 60 kronor tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Kreditprövning

En kreditprövning genomförs när du väljer Klarna som betalmetod. Om en extern kreditupplysning inhämtas kommer du att få en kopia på kreditupplysningen per brev eller e-post.

Vi reserverar oss rätten att neka användande av Månadsfaktura som betalmedel på grund av sakliga skäl, exempelvis vid försämring av din ekonomiska situation eller om vi misstänker obehörig eller bedräglig användning.

Personuppgiftshantering

Klarna granskar och utvärderar dina personuppgifter och utbyter personuppgifter med andra företag och kreditvärderingsinstitut. Klarna behandlar dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning. Se Klarnas dataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling.

Ångerrätt

Du har rätt att frånträda avtalet (ångerrätt) genom att lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar (ångerfrist). Ångerfristen börjar löpa den dag avtalet ingås men som tidigast den dag du fått denna information. För att nyttja din ångerrätt är det tillräckligt att du skickar ett meddelande inom ångerfristen till: Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, telefon: +46 8 120 120 00, e-post: kund@klarna.se.

Verkan av ångerrätt innebär att båda parter ska lämna tillbaka vad de tagit emot. Eventuell återbetalning ska ske inom 30 dagar. För dig börjar denna frist den dag du lämnade eller sände ditt meddelande om att avtalet frånträds, för oss när vi mottog ditt meddelande. Notera att utövande av ångerrätt gentemot oss inte avslutar dina köpeavtal med butiker.  Dina rättigheter och skyldighet gentemot butiker regleras av avtalet mellan dig och dem samt tillämplig lagstiftning.

Tillämplig lag och kommunikation

Detta avtal regleras av svensk lag. Kommunikation med anledning av dessa villkor sker på svenska.

Klagomål

För klagomålshantering vänligen besök vår webbsida för med utförlig information. Klagomål kan lämnas skriftligen eller muntligen till Klarnas tvistelösningsavdelning via kontaktformuläret på Klarnas hemsida www.klarna.se, via https://www.klarna.com/se/feedback-och-klagomal/, eller genom att skicka ett brev med ordet “Klagomål” till Klarnas registrerade adress.

Om vi inte lyckas lösa tvisten kan du anmäla ditt ärende till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Klarna deltar i ARN:s tvistelösningsförfarande och följer deras rekommendationer för ärenden som prövas. Information om hur du anmäler ett ärende till ARN finner du på ARN:s hemsida http://www.arn.se/. Du kan anmäla ditt ärende på något av Europeiska Unionens officiella språk via ODR-plattformen som tillhandahålls av Europeiska kommissionen. Du hittar ODR-plattformen på https://ec.europa.eu/consumers/odr/. Ärendet kommer därefter att överlämnas till ARN. Du kan också kontakta ARN genom post eller personligen: Allmänna reklamationsnämnden, Postbox 174, 101 23 Stockholm, Sverige, Besöksadress: Kungsholmstorg 5, Stockholm.

Klarna

Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm (“Klarna”), telefon: +46 8-120 120 00, e-post: kund@klarna.se, är en svensk bank registrerat under organisationsnummer 556737-0431. Klarna Bank AB (publ) har tillstånd att erbjuda finansiella tjänster och står under Finansinspektionens tillsyn. Du hittar information om vår registrering på Finansinspektionens hemsida.

För mer information om Klarna, vänligen besök www.klarna.se.

Ladda ned informationen.